Катя (inostranka) wrote,
Катя
inostranka

College admissions

Уходящие на пенсию партнёры у нас устраивают ланч и рассказывают о своей тяжёлой трудовой биографии. Сегодня слушала партнёршу начавшую работать у нас в 1984ом году. Она начала рассказ с 1970ого, когда она закончила институт и думала, что делать дальше. Вариантов было 3 - растить детей, стать секретаршей/библиотекаршей/учительницей, или пойти учиться дальше. Она таки хотела учиться дальше, особенно получить MBA. Но оказывается все было не так просто - в хороших американских школах были квоты (Гарвард - 10% женщин), а в международных и того хуже (Лозанна - 0%). Она в результате пошла в Harvard grad school, где разрешали кросс-регистрироваться в HBS (Harvard Business School); по ее рассказам почти все кросс-регистранты были женщины.

Меня заинтересовало подтвердить историю, и я стала смотреть на квоты при приёме в институт. Мамочки, сколько там интересного. Правда про женщин находилось с трудом, хотя искала я именно про это, зато сколько я нашла про евреев! Вот эта статья вся замечательная, вот несколько выдержек, многое объясняющих про атлетические успехи при приёме и про нашего президента:

Аn issue that obsessed the elite institutions of American higher education during the first half or two-thirds of the twentieth century: the desire to limit the number of Jews that were admitted.

The barely acceptable students of high status (such as the young George W. Bush, admitted to Yale in 1964 with marginal qualifications), who formed an important part of their student bodies, were not to be found among Jewish applicants.

Oh, Harvard's run by millionaires,
And Yale is run by booze,
Cornell is run by farmers' sons,
And Columbia's run by Jews ...
And it gets worse from there.

It was first naïvely thought that a better measure of intelligence, or some tests of character, would reduce the number of Jews, but no available test could do so. The explosion of apparently scientific methods of testing in World War I, devised to classify soldiers, suggested that perhaps Jews could be shown to be in some way deficient, but that was not the case. A new and distinctive approach to admissions had to be forged, in which academic merit, however defined, had to be supplemented and supplanted by other excluding requirements. Columbia pioneered in these measures. It was the first university to set up an admissions office, to limit the numbers of the entering class, to introduce criteria for "character" and "leadership."

Интересно почему именно евреи избежали компенсации через всеми нами любимую affirmative action?
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 20 comments